5 питань про STEM-освіту: що воно таке і чому змінює долю наших дітей

             Ви ніколи не замислювались про те, яким буде світ через якихось десять років? Дивлячись як стрімко розвивається людство, важко передбачити, чи не так? Та саме в цьому світі наші діти житимуть та будуватимуть кар’єру.  Чи здатні сучасні школи підготувати їх до цього? Відповіддю може стати STEM освіта.

Що з себе представляє STEM освіта, якими принципами керується дана методика і які несе переваги. Що таке STEM-освіта?

            Абревіатура STEM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія) та Mathematics (Математика). Саме ці напрями лежать в основі даної методики освіти. При цьому дані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Велике значення грає практичне застосування отриманих знань. Дитина не просто знайомиться з новими напрямами розвитку точних наук та інженерії, а вчиться реалізовувати вивчене на практиці. Учні отримують практичні навички, що можуть зробити життя простіше, наприклад створення «розумного дому».

В Україні тематика STEM освіти також набирає популярності. Навіть існує державна установа – Інститут модернізації змісту освіти, що зазначає важливість STEM освіти для України та працює над впровадженням даної методики в освітніх закладах.

Чим STEM відрізняється від звичайної спеціалізованої школи?

            По-перше, змінюється звична для нас форма викладання, коли урок побудований навколо вчителя. За STEM методикою, в центрі уваги знаходиться практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок.

Крім того, вже починаючи з ранніх етапів навчання, у класі використовуються спеціалізовані інструменти: наприклад програми з комп’ютерної анімації такі як CAD. Зазвичай діти починають знайомство з такими програмами на перших курсах університету, але за методикою STEM – вже у старшій школі.

Які навички отримує дитина в процесі навчання?

               На відміну від класичної, в нашому розумінні, освіти, за STEM дитина отримує набагато більше автономності. На процес навчання набагато менше впливають стосунки, що склалися між учнем та вчителем, що дає можливість більш об’єктивно оцінювати прогрес. За рахунок такої автономності, дитина вчиться бути самостійною, приймати власні рішення та брати за них відповідальність. Зі слів Елада Інбара, засновника компанії, що займається інтеграцією роботів у навчальний процес шкіл Сполучених Штатів, коли діти взаємодіють роботами, вони легше сприймають власні помилки. Тут можна прослухати більше про його досвід використання роботів для вивчення навіть гуманітарних напрямів таких, як мова.

Навички критичного мислення та глибокі наукові знання отримані в результаті навчання за STEM, дозволяють дитині вирости новатором – двигуном розвитку людства.

Які перспективи для дитини, що навчалася за методикою STEM?

             Вже зараз відчувається недостача спеціалістів сфер STEM. Згідно досліджень організації Change the Equation, у Сполучених Шатах на одного потенційного працівника в середньому припадає 1,7 відкритих вакансій у галузях STEM. При цьому конкуренція в інших галузях складає приблизно 4,1 кандидата на одну позицію.

Бюро статистики робочої сили Сполучених Штатів стверджує, що до 2018 року попит на спеціалістів сфер STEM буде розподілятися наступним шляхом: 

- Комп'ютерні технології;

- Традиційна інженерія;

- Природничі науки;

- Біологія та сумісні науки;

- Математика.

           При чому такі тенденції спостерігаються й в інших розвинених країнах, таких як Великобританія та Німеччина, де також відчутна недостача спеціалістів за такими напрямами, як математика, природничі науки, комп’ютерні науки та технології.

На конференції iForum 2016 в Києві було розглянуто питання перспектив STEM освіти в Україні. Тут можна подивитися лекцію з форуму на тему «STEM в Україні. Бути чи не бути?».

Які є способи впровадження STEM принципів в процес розвитку дитини?

          Недивлячись на стрімкий розвиток даної методики освіти, можуть пройти роки,  поки вона буде широко поширена в українських школах. На щастя батьки можуть не чекати державних реформ, а вже зараз залучати дитину до знайомства зі STEM напрямами. Одним із рішень є придбання навчальних роботів-конструкторів. Окрім самого набору запчастин, ви отримуєте підручник, що розроблений для дітей різного віку для отримання ними знань з робототехніки, програмування та механіки. Якщо недостача вашого вільного часу може стати на заваді, то варто звернути увагу на STEM-центри та курси (такі як Сократ). Там з вашою дитиною працюватимуть вчителі з багатолітнім досвідом на високоякісному обладнанні.

На блозі центру  пропонується коротенькі заняття із цікавими завданнями для вивчення окремих можливостей роботів-конструкторів.

Тож, якщо ви помітили особливу зацікавленість точними науками з боку вашої дитини, або хочете, щоб він або вона розвивалася у даному напрямку – STEM-освіта є тим інструментом, що забезпечить їх успіх у світі майбутнього.


Download
STEM-освіта в школі.pdf
Adobe Acrobat Document 218.5 KB
Download
STEM-освіта Інноваційні засоби та форми
Adobe Acrobat Document 145.5 KB

Download
STEM-освіта ТЕОРІЯ.pdf
Adobe Acrobat Document 294.3 KB
Download
Глосарій STEM-освіта.pdf
Adobe Acrobat Document 103.0 KB

Download
методичні рекомендації STEM.pdf
Adobe Acrobat Document 219.8 KB
Download
SТЕМ-освіта Пам'ятка вчителю.pdf
Adobe Acrobat Document 928.8 KB

Download
STEM-проект в школі.pdf
Adobe Acrobat Document 3.6 MB
Download
Презентация цілей Блума.pdf
Adobe Acrobat Document 2.9 MB

Download
Таксономія навчальних цілей за Блумом.pd
Adobe Acrobat Document 3.9 MB